Ångerrätt och retur

Laddar...

Ångerrätt och retur

Du har alltid 30 dagars ångerrätt och detta gäller från och med den dag som du tog emot paketet.

OBS!!
För alla julklappar har vi förlängt ångerrätten till den 31 januari 2024. Så du kan i lugn och ro beställa dina julklappar redan nu utan att oroa dig för en eventuell retur.

Vill du utöva ångerrätten ska du skicka oss (t.ex. via brev skickat per post eller e-post) ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att häva hela eller delar av ditt köp. Du kan använda den bifogade mallen som skickas med dina varor men du behöver det inte. 

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. När vi har mottagit information om att du önskar att utöva din ångerrätt kommer vi utan dröjsmål att via e-post bekräfta att vi tagit emot ditt beslut.

Vid ångrat köp kontakta oss på nedanstående:
Blå Elefant, en del av Blå Shopping AB
Skegrie Kyrkväg 21
231 69  Skegrie
e-mail: order@blaelefant.se
.

Verkan av utövad ångerrätt
Om du häver ditt köp kommer vi att återbetala dig varens pris. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt. Vi kommer att använda samma betalningsmedel som du själv har använt för köpet om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Oavsett betalningsform kommer återbetalningen inte att kosta dig något
Vi har rätt att vänta med återbetalningen till vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att häva ditt köp. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. 

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan(returfrakt, emballage mm).
Du kan antingen själva fixa din retur eller också kan du kontakta vår kundservice och få en retursedel från oss. 
Om du vill ha en retursedel från oss kontaktar du kundservice på order@blaelefant.se så mejlar vi dig en retursedel inom 3 arbetsdagar. Kostnaden för retursedeln är för tillfället 89 kr per returnerat paket. Detta justeras i samband med att vi har mottagit din retur. För returer som innehåller flera varor, möbler, stora leksaker, andra skrymmande varor och skrymmande paket är avgiften högre – kontakta oss gärna så räknar vi ut den till dig.
Om du själv vill fixa din retur så rekommenderar vi att du skickar varan som paket så att du kan få ett kvitto på att du skickat den i händelse av att den inte skulle komma fram till oss. Tänk på att jämföra priser hos de olika fraktbolagen, t.ex. Schenker, DHL, Posten, m.fl eftersom priserna för spårbara försändelser kan skilja sig mycket. 

Vid retur ska du om möjligt använda samma emballage som du mottog varan i. Om du kan får du gärna skicka med plocklistan som du mottog tillsammans med varan samt ett telefonnummer där vi kan nå dig. Detta kommer göra behandlingen av din retur mycket lättare och snabbare. 


Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion
.

 

Copyright © 2006-2024 Blå Elefant. All rights reserved.