Kundtjänst - Blå Elefant

Laddar...

Hos Blå Elefant är din trygghet något av det absolut viktigaste, och vi jobbar därför ihop med store och kännda företag (tex Klarna och DHL) när vi tar hand om din order.

För att handla på Blå Elefant måste du ha fyllt 18 år. Om det är något som du tvekar över så är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på order@blaelefant.se.

Kontakta oss

Vänd dig gärna till vår kundtjänst om du vill ha mer information om till exempel våra produkter, befintlig order eller allmänna tjänster och villkor. Vi garanterer svar på frågor inom 48 timmar på vardagar (gäller endast kontakt via e-mail), men oftast svarar vi betydligt snabbare. 

 

Information

Nedan finner du de vanligaste frågorna, allt ifrån leveranstid till retur hantering. Du är alltid välkommen att kontakt vår kundservice om du har fler eller andra frågor på order@blaelefant.se.
 
 

Är era produkter märkta

Vi säljer enbart leksaker som är CE-märkta, vilket betyder att de uppfyller både de krav som ställs från EG samt svensk lagstiftning.

 

Har ni alla varor på lager

Vi har en direktkoppling mellan webbplatsen och vårt lagersystem, vilket innebär att allt du ser på webbplatsen finns i lager.

 

Kan jag skicka paketet till en annan adress

Om du vill skicka artikeln/artiklarna som present till någon annan, kan du antigen ange en annan leverans adress eller också skriva adressen i meddelandefältet i kassan så skickar vi paketet dit. Då DHL kräver uppvisande av legitimation vid uthämtning av paket, så ska mottagaren vara en vuxen som kan visa fram en giltig legitimation.

 

Kommer ni få in mer av produkter som är slut

Om en produkt säljer slut försöker vi köpa in mer. Ibland går detta tyvärr inte eftersom produkten kan var slut eller har ersatts av en annan vara hos våra leverantörer.

Du kan alltid kontakta kundtjänst på order@blaelefant.se om du vill veta när vi får in en specifik produkt, och om du önskar kan vi informera dig per e-mail när den finns på lager igen.

 

Jag såg tidigare en vara på blaelefant.se, men nu är den borta

Vi har en direktkoppling mellan webbplatsen och vårt lagersystem, vilket innebär att allt du kan se på blaelefant.se finns i lager. Är en vara borttagen har den utgått eller tagit slut. Kontakta oss gärna på order@blaelefant.se så ger vi dig tips på liknande varor.

 

Hur lång är leveranstiden

Beställer du på en vardag innan klockan 12.00 går ordern iväg samma dag och du kan då ha den redan dagen efter. På lördagar, söndagar och helgdagar tas ordrarna om hand först nästkommande vardag.

Till vissa delar av Sverige och till Gotland levererar DHL med en dags till två dagars fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 62, samt 80-98

 

Hur betalar jag mina varor

Vi använder Klarna Checkout för våra kunder i Sverige och du har i vanliga fall 5 alternativ att välja på.

  • Med betalkort eller kreditkort
  • Direktbetalning SEB, Swedbank, Nordea och Sparbankerna
  • Klarna faktura - betala inom 14 dagar
  • Klarna konto - dela upp din betalning
  • Klarna direkt - direkt från ditt bankkonto

 

När debiteras mitt kort om jag väljer att betala med detta

Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot först vid leveranstillfället.

 

Hur vet jag att min beställning har gått igenom

När du gjort din beställning får du en orderbekräftelse med ett ordernummer till din mail. Det är en bekräftelse på att ordern har gått igenom och dina varor börjar packas.

 

Vad är fraktkostnaden för min beställning

Frakten till ombud i Sverige är alltid gratis. Du betalar alltså inte för att få varorna skickade till dig. 

Leverans hem till dörren sker med DHL och levereras mellan klockan 17:00 och 22:00 (helgfri måndag-fredag). I kassan väljer du "Hemleverans vardagar (17.00 - 22.00)". Det koster 99 kr. 

Leverans till skola/myndighet/verksamhet sker med DHL och levereras inrikes till företag innan klockan 16:00 (helgfri måndag-fredag). I kassan väljer du "Till skola/myndighet/verksamhet (7.00 - 16.00)". Det koster 99 kr.

Klicka här om du vill spåra ditt paket. Ditt kolli-id hittar du i den mejl du fick när vi skickade ditt paket. Vid frågor kontakta gära vår kundtjänst omgående på order@blaelefant.se

 

Kan jag avbeställa eller ändra min order

Kontakta vår kundtjänst omgående på order@blaelefant.se för att ändra i en order, och ange alltid ordernumret för den order ändringen gäller. Observera att detta måste ske omedelbart då vi packar ordrar under hela dagen och har vi väl hanterat din order hela vägen så kan vi inte ändra den.

 

Går det att beställa som förskola/skola/myndighet och hur går man tillväga

Det går absolut. Du kan läse mer om det på denna länk, Förskola, skola, myndighet

 

 

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket

Paketet finns på ditt utlämningsställe i 14 dagar, sedan skickas paketet tillbaka till oss. Vi debiterar en avgift på mellan 200 - 500 kr/paket(dock högst värdet på din faktura) för att täcka Schenkers fraktavgifter och våra administrativa kostnader om inte paketet hämtas ut.
Ej mottagna paket som levereras med hemkörning debiteras med en avgift på mellan 400 - 800 kr/paket(dock högst värdet på din faktura).

 

Var är min faktura

Din faktura mailas till dig när vi skickar paketet. Om du har valt Klarna Faktura kommer fakturan i ett separat mejl från Klarna. Om du har valt Klarna Konto så får du en månadsfaktura skickad till dig per post.

 

Kan jag byta eller returnera en vara

Du har alltid 30 dagars ångerrätt och detta gäller från och med den dag som du tog emot din beställning. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka oss (t.ex. via ett brev skickat per post eller e-post) ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att häva hela eller delar av ditt köp. Du kan använda den bifogade mallen som skickas med dina varor men du behöver det inte. 
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

När vi har mottagit information om att du önskar att utöva din ångerrätt kommer vi utan dröjsmål att via e-post bekräfta att vi tagit emot ditt beslut.

OBS!!
För alla julklappar har vi förlängt ångerrätten till den 31 januari 2024. Så du kan i lugn och ro beställa dina julklappar redan nu utan att oroa dig för en eventuell retur. 

Verkan av utövad ångerrätt
Om du häver ditt köp kommer vi att återbetala dig varens pris samt också din eventuella fraktkostnad. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt. Vi kommer att använda samma betalningsmedel som du själv har använt för köpet om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Oavsett betalningsform kommer återbetalningen inte att kosta dig något. 
Vi har rätt att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Du ska återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och alltid senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att häva ditt köp. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. 

Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan(returfrakt, emballage mm). Du kan antingen själva fixa din retur eller också kan du kontakta vår kundservice och få en retursedel från oss. Om du vill ha en retursedel från oss kontaktar du kundservice på order@blaelefant.se så mejlar vi dig en retursedel inom 3 arbetsdagar. Kostnaden för retursedeln är för tillfället 89 kr per returnerat paket. Detta justeras i samband med att vi har mottagit din retur. För returer som innehåller flera varor, möbler, stora leksaker, andra skrymmande varor och skrymmande paket är avgiften högre – kontakta oss gärna så räknar vi ut den till dig.

Om du själv vill fixa din retur så rekommenderar vi att du skickar varan som paket så att du kan få ett kvitto på att du skickat den i händelse av att den inte skulle komma fram till oss. Tänk på att jämföra priser hos de olika fraktbolagen, t.ex. Schenker, DHL, Posten, m.fl eftersom priserna för spårbara försändelser kan skilja sig mycketi rekommenderar att du skickar varan som paket så att du har ett kvitto på att du skickat den i händelse av att den inte skulle komma fram till oss. Tänk på att jämföra priser hos de olika fraktbolagen, t.ex. Schenker, DHL, Posten, m.fl eftersom priserna för spårbara försändelser kan skilja sig mycket.

Vid retur ska du om möjligt använda samma emballage som du mottog varan i. Om du kan får du gärna skicka med plocklistan som du mottog tillsammans med varan samt ett telefonnummer där vi kan nå dig. Detta kommer göra behandlingen av din retur mycket lättare och snabbare. 

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

 

Det är skador på varorna som jag har hämtat ut från DHL, hur går jag tillväga

Innan du returnerar en skadad/reklamerad vara så vänligen ta en bild och mejla till oss på order@blaelefant.se och invänta vidare information. Kom ihåg att ange ordernummer. Vi återkommer med vidare instruktioner.

 

Jag vill inte ha nyhetsbrev från er längre, hur gör jag

För att avregistrera dig från nyhetsbrevet klickar du på länken högst upp i nyhetsbrevet: Avanmäla. Du kan även avanmäla genom att kontakta oss på order@blaelefant.se.

Copyright © 2006-2024 Blå Elefant. All rights reserved.